This page has found a new home

Nu är magfläsket hotat! (Om bantning och tankar om att ge upp innan man börjat)

Blogger 301 Redirect Plugin margin:0; padding:20px 10px; text-align:center; font:x-small/1.5em "Trebuchet MS",Verdana,Arial,Sans-serif; color:#333; font-size/* */:/**/small; font-size: /**/small; } /* Page Structure ----------------------------------------------- */ /* The images which help create rounded corners depend on the following widths and measurements. If you want to change these measurements, the images will also need to change. */ @media all { #content { width:740px; margin:0 auto; text-align:left; } #main { width:485px; float:left; background:#fff url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_main_bot.gif") no-repeat left bottom; margin:15px 0 0; padding:0 0 10px; color:#000; font-size:97%; line-height:1.5em; } #main2 { float:left; width:100%; background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_main_top.gif") no-repeat left top; padding:10px 0 0; } #main3 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/rails_main.gif") repeat-y; padding:0; } #sidebar { width:240px; float:right; margin:15px 0 0; font-size:97%; line-height:1.5em; } } @media handheld { #content { width:90%; } #main { width:100%; float:none; background:#fff; } #main2 { float:none; background:none; } #main3 { background:none; padding:0; } #sidebar { width:100%; float:none; } } /* Links ----------------------------------------------- */ a:link { color:#258; } a:visited { color:#666; } a:hover { color:#c63; } a img { border-width:0; } /* Blog Header ----------------------------------------------- */ @media all { #header { background:#456 url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_top.gif") no-repeat left top; margin:0 0 0; padding:8px 0 0; color:#fff; } #header div { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 15px 8px; } } @media handheld { #header { background:#456; } #header div { background:none; } } #blog-title { margin:0; padding:10px 30px 5px; font-size:200%; line-height:1.2em; } #blog-title a { text-decoration:none; color:#fff; } #description { margin:0; padding:5px 30px 10px; font-size:94%; line-height:1.5em; } /* Posts ----------------------------------------------- */ .date-header { margin:0 28px 0 43px; font-size:85%; line-height:2em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.2em; color:#357; } .post { margin:.3em 0 25px; padding:0 13px; border:1px dotted #bbb; border-width:1px 0; } .post-title { margin:0; font-size:135%; line-height:1.5em; background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_arrow.gif") no-repeat 10px .5em; display:block; border:1px dotted #bbb; border-width:0 1px 1px; padding:2px 14px 2px 29px; color:#333; } a.title-link, .post-title strong { text-decoration:none; display:block; } a.title-link:hover { background-color:#ded; color:#000; } .post-body { border:1px dotted #bbb; border-width:0 1px 1px; border-bottom-color:#fff; padding:10px 14px 1px 29px; } html>body .post-body { border-bottom-width:0; } .post p { margin:0 0 .75em; } p.post-footer { background:#ded; margin:0; padding:2px 14px 2px 29px; border:1px dotted #bbb; border-width:1px; border-bottom:1px solid #eee; font-size:100%; line-height:1.5em; color:#666; text-align:right; } html>body p.post-footer { border-bottom-color:transparent; } p.post-footer em { display:block; float:left; text-align:left; font-style:normal; } a.comment-link { /* IE5.0/Win doesn't apply padding to inline elements, so we hide these two declarations from it */ background/* */:/**/url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 0 45%; padding-left:14px; } html>body a.comment-link { /* Respecified, for IE5/Mac's benefit */ background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 0 45%; padding-left:14px; } .post img { margin:0 0 5px 0; padding:4px; border:1px solid #ccc; } blockquote { margin:.75em 0; border:1px dotted #ccc; border-width:1px 0; padding:5px 15px; color:#666; } .post blockquote p { margin:.5em 0; } /* Comments ----------------------------------------------- */ #comments { margin:-25px 13px 0; border:1px dotted #ccc; border-width:0 1px 1px; padding:20px 0 15px 0; } #comments h4 { margin:0 0 10px; padding:0 14px 2px 29px; border-bottom:1px dotted #ccc; font-size:120%; line-height:1.4em; color:#333; } #comments-block { margin:0 15px 0 9px; } .comment-data { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 2px .3em; margin:.5em 0; padding:0 0 0 20px; color:#666; } .comment-poster { font-weight:bold; } .comment-body { margin:0 0 1.25em; padding:0 0 0 20px; } .comment-body p { margin:0 0 .5em; } .comment-timestamp { margin:0 0 .5em; padding:0 0 .75em 20px; color:#666; } .comment-timestamp a:link { color:#666; } .deleted-comment { font-style:italic; color:gray; } .paging-control-container { float: right; margin: 0px 6px 0px 0px; font-size: 80%; } .unneeded-paging-control { visibility: hidden; } /* Profile ----------------------------------------------- */ @media all { #profile-container { background:#cdc url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_prof_bot.gif") no-repeat left bottom; margin:0 0 15px; padding:0 0 10px; color:#345; } #profile-container h2 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_prof_top.gif") no-repeat left top; padding:10px 15px .2em; margin:0; border-width:0; font-size:115%; line-height:1.5em; color:#234; } } @media handheld { #profile-container { background:#cdc; } #profile-container h2 { background:none; } } .profile-datablock { margin:0 15px .5em; border-top:1px dotted #aba; padding-top:8px; } .profile-img {display:inline;} .profile-img img { float:left; margin:0 10px 5px 0; border:4px solid #fff; } .profile-data strong { display:block; } #profile-container p { margin:0 15px .5em; } #profile-container .profile-textblock { clear:left; } #profile-container a { color:#258; } .profile-link a { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_profile.gif") no-repeat 0 .1em; padding-left:15px; font-weight:bold; } ul.profile-datablock { list-style-type:none; } /* Sidebar Boxes ----------------------------------------------- */ @media all { .box { background:#fff url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_side_top.gif") no-repeat left top; margin:0 0 15px; padding:10px 0 0; color:#666; } .box2 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_side_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 13px 8px; } } @media handheld { .box { background:#fff; } .box2 { background:none; } } .sidebar-title { margin:0; padding:0 0 .2em; border-bottom:1px dotted #9b9; font-size:115%; line-height:1.5em; color:#333; } .box ul { margin:.5em 0 1.25em; padding:0 0px; list-style:none; } .box ul li { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_arrow_sm.gif") no-repeat 2px .25em; margin:0; padding:0 0 3px 16px; margin-bottom:3px; border-bottom:1px dotted #eee; line-height:1.4em; } .box p { margin:0 0 .6em; } /* Footer ----------------------------------------------- */ #footer { clear:both; margin:0; padding:15px 0 0; } @media all { #footer div { background:#456 url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_top.gif") no-repeat left top; padding:8px 0 0; color:#fff; } #footer div div { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 15px 8px; } } @media handheld { #footer div { background:#456; } #footer div div { background:none; } } #footer hr {display:none;} #footer p {margin:0;} #footer a {color:#fff;} /* Feeds ----------------------------------------------- */ #blogfeeds { } #postfeeds { padding:0 15px 0; }

10 mars 2011

Nu är magfläsket hotat! (Om bantning och tankar om att ge upp innan man börjat)


Nu är det såhär att jag under de senaste åtta åren har hunnit få fyra ungar... men också en massa extrakilon. Hur många vet jag inte ens för jag har inte vägt mig sedan dagen då jag stod på förlossningen och strax skulle bada i fostervatten och få andas lustgas.

Föräldraledigheterna är över, jag har börjat arbeta... och nu säger vänner att det är DAGS! Jag har till och med fått en veckomeny att följa. Tack tack, ser gott ut! Men hur tusan ska det här gå? Vad får jag äta? Vad får ja ginte äta? LCHF, GI? Ord och förkortningar med massor av förbud och ärligt talat känner jag inte riktigt till skillnaden mellan metoderna. Och ja, jag har googlat lite. Men känner att jag inte inte sätta mig in i det helhjärtat. Jag har liksom några barn, ett hem, ett arbete och kvällsaktiviter varannan kväll de kommande veckorna som också ska hinnas med i livspusslet.

Dessutom känns det svårt. Nästan dömt att misslyckas med tanke på att:

  • Mitt ben samarbetar inte alls. Jag klarar inte av att promenera som jag skulle vilja, utan orkar bara 10 minuter och sedan får jag lida av det resten av dagen i form av värk, hugg och haltande.
  • Jag kan ta med lunch till jobbet. Men det är sååå smidigt att äta pedagogisk lunch. Har inte riktigt tid att stå och värma mat och greja. Lunchrast har jag sällan så jag kan inte heller äta på den.
  • Maken = bromskloss. EN sådan där STOR som står på järnvägen för att stoppa inkommande tåg. Att han ska behöva laga mat efter recept är tydligen jobbigt.
Hajjar ni?!?! Jag vill så gärna. Men hur ska jag kunna motivera mig och orka?
 
Måndag ska jag tydligen dra igång... enligt matsedaln :o). Så det här får väl bli stora ätarhelgen innan måttbandet ska fram.
 
 

Etiketter:

13 kommentarer:

Klockan 11 mars 2011 kl. 08:20 , Blogger kattiiiiss sa...

Lycka till!
Det fixar du :-)
Själv tycker jag att viktväktarna online är kanon.

Trevlig helg!
Kram

 
Klockan 11 mars 2011 kl. 09:26 , Anonymous Lisa sa...

Ta det lugnt Linda, du kan jag testa å se hur det känns bara, lite nyttigare är bättre än inget nyttigt alls. :D Men det blir nog svårt utan Lars, men som sagt testa å se. :D

 
Klockan 11 mars 2011 kl. 09:48 , Blogger M-L sa...

Men, du ska väl göra det för DIN skull och inte för att omgivningen säger så? Det absolut viktigaste är viljan, vill du så ger det dig motivation!

Jag hade jättemycket hjälp av viktklubb när jag
gick ner i vikt. Där kan man verkligen äta precis vad som helst, men får lära sig HUR mycket! (inga krångliga recept och inte en massa räknanden) Framför allt- inga dieter utan sunt tänkande. Det tror jag på!
Lycka till!!

 
Klockan 11 mars 2011 kl. 10:07 , Anonymous emma, mamma till julia (foto) sa...

tips på tävling: http://novisendesign.blogspot.com/2011/03/tavling-stjarnmossa.html# jättefin mössa i pris! ;D

 
Klockan 11 mars 2011 kl. 14:53 , Blogger Ina sa...

Ska vi följas åt??? Jag har faktiskt börjat med LCHF fast jag går ju inte in för det till 100% utan utesluter det jag tycker funkar i våran familj.

Lycka till....

KRAM
Carina

 
Klockan 11 mars 2011 kl. 21:29 , Blogger Lina sa...

Ja had man bara haft lite mer tid så skulle jag oxå satt mig in i nån bantningsmetod, för det hade jag behövt efter 3 barn! Men det blir ju så omständigt ;-) Så jag tränar de jag tycker är kul och äter det jag gillar i måttliga mängder tills vidare!
Lycka till :-)

 
Klockan 12 mars 2011 kl. 17:09 , Blogger Fru N. sa...

Tack för alla Peppande ord och tankar!! Ni är guld värda :o)!!

Viktväktarna har jag gått ner med en gång efter första graviditeten. Men jag orkar inte med alla deras light och deras räknande ;o).

Det är inte lätt att orka hålla fokus och att hålla reda på allt som banting tycks kräva ;o). Men vi får väl hjälpas åt!!


Och Lina du springer ju som en tok!! Duktiga du!

Kram på er!!

 
Klockan 13 mars 2011 kl. 12:09 , Blogger Jess sa...

Jag har snart gått ner mina åtta kilo som jag behövde bli av med. Jag började på Viktväktarna, då man får äta allt, men inom rimliga gränser. Det funkade bra för mig. Du kan äta den pedagogiska lunchen du tar bara mer av de nyttigare sakerna.
Känner även igen det där med maken.... inte så lätt alltid. Vad tror du om att simma?
Nu lät jag som värsta "jag ska berätta för di hur du ska göra" men jag menar inte å als. Ville bara ge dig lite tips på vad som funkade för mig! :)
Lycka till och tänk på att det viktigaste är hur du mår på insidan! :)

 
Klockan 13 mars 2011 kl. 14:00 , Blogger Petra sa...

Kom igen, ge inte upp.

 
Klockan 13 mars 2011 kl. 18:37 , Blogger Fru N. sa...

Jess - Ja, jag ska i varje fall försöka äta pedagogisk lunch. Men väl där vid lunchen är det så lätt att tänka "ähh, vad fasen..." Gör jag det får det bli matlåda :o).

Simma hade funkat fint med benet tror jag så det är en jättebra idé!! Problemet är bara att badhuset har stängt för renovering. Åka till grannkomunen, 3 mil känns inte hållbart just nu när jag jobbar heltid :o(. Prioriterar att träffa barnen...

Tack Petra!

Kram!

 
Klockan 15 mars 2011 kl. 14:13 , Blogger Mamasnest sa...

4 barn?
Jag har gått ner 11,5 kg sedan 3 januari, känns så vansinnigt bra!
Lycka till!

 
Klockan 17 mars 2011 kl. 17:29 , Blogger Fru N. sa...

Jill - Jag fick ett barn innan M, E och T som bara fick leva en stund efter förlossningen. Så det har ju varit fyra viktuppgångar...och tyvärr inte lika många nedgångar ;o).

11,5 kg?!?! Duktig du är? Hur har du lyckats med detta??

Kram!

 
Klockan 17 mars 2011 kl. 21:32 , Blogger Mamasnest sa...

Oj, vad hemskt!
jag äter mindre, men samma mat som tidigare. Jag har alltid varit bra på att laga varierad och nyttig mat så där ligger inte problemet utan i storleken på portionerna. ;-)

 

Skicka en kommentar

Om du vill lämna ett litet avtryck som visar att du hälsat på hos mig blir jag väldigt glad! ♥♥♥

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida