This page has found a new home

Eftersom barn ofta pratar tvärtomspråk och försöker förvilla en... måste det betyda att jag är SMAL!!

Blogger 301 Redirect Plugin margin:0; padding:20px 10px; text-align:center; font:x-small/1.5em "Trebuchet MS",Verdana,Arial,Sans-serif; color:#333; font-size/* */:/**/small; font-size: /**/small; } /* Page Structure ----------------------------------------------- */ /* The images which help create rounded corners depend on the following widths and measurements. If you want to change these measurements, the images will also need to change. */ @media all { #content { width:740px; margin:0 auto; text-align:left; } #main { width:485px; float:left; background:#fff url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_main_bot.gif") no-repeat left bottom; margin:15px 0 0; padding:0 0 10px; color:#000; font-size:97%; line-height:1.5em; } #main2 { float:left; width:100%; background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_main_top.gif") no-repeat left top; padding:10px 0 0; } #main3 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/rails_main.gif") repeat-y; padding:0; } #sidebar { width:240px; float:right; margin:15px 0 0; font-size:97%; line-height:1.5em; } } @media handheld { #content { width:90%; } #main { width:100%; float:none; background:#fff; } #main2 { float:none; background:none; } #main3 { background:none; padding:0; } #sidebar { width:100%; float:none; } } /* Links ----------------------------------------------- */ a:link { color:#258; } a:visited { color:#666; } a:hover { color:#c63; } a img { border-width:0; } /* Blog Header ----------------------------------------------- */ @media all { #header { background:#456 url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_top.gif") no-repeat left top; margin:0 0 0; padding:8px 0 0; color:#fff; } #header div { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 15px 8px; } } @media handheld { #header { background:#456; } #header div { background:none; } } #blog-title { margin:0; padding:10px 30px 5px; font-size:200%; line-height:1.2em; } #blog-title a { text-decoration:none; color:#fff; } #description { margin:0; padding:5px 30px 10px; font-size:94%; line-height:1.5em; } /* Posts ----------------------------------------------- */ .date-header { margin:0 28px 0 43px; font-size:85%; line-height:2em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.2em; color:#357; } .post { margin:.3em 0 25px; padding:0 13px; border:1px dotted #bbb; border-width:1px 0; } .post-title { margin:0; font-size:135%; line-height:1.5em; background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_arrow.gif") no-repeat 10px .5em; display:block; border:1px dotted #bbb; border-width:0 1px 1px; padding:2px 14px 2px 29px; color:#333; } a.title-link, .post-title strong { text-decoration:none; display:block; } a.title-link:hover { background-color:#ded; color:#000; } .post-body { border:1px dotted #bbb; border-width:0 1px 1px; border-bottom-color:#fff; padding:10px 14px 1px 29px; } html>body .post-body { border-bottom-width:0; } .post p { margin:0 0 .75em; } p.post-footer { background:#ded; margin:0; padding:2px 14px 2px 29px; border:1px dotted #bbb; border-width:1px; border-bottom:1px solid #eee; font-size:100%; line-height:1.5em; color:#666; text-align:right; } html>body p.post-footer { border-bottom-color:transparent; } p.post-footer em { display:block; float:left; text-align:left; font-style:normal; } a.comment-link { /* IE5.0/Win doesn't apply padding to inline elements, so we hide these two declarations from it */ background/* */:/**/url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 0 45%; padding-left:14px; } html>body a.comment-link { /* Respecified, for IE5/Mac's benefit */ background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 0 45%; padding-left:14px; } .post img { margin:0 0 5px 0; padding:4px; border:1px solid #ccc; } blockquote { margin:.75em 0; border:1px dotted #ccc; border-width:1px 0; padding:5px 15px; color:#666; } .post blockquote p { margin:.5em 0; } /* Comments ----------------------------------------------- */ #comments { margin:-25px 13px 0; border:1px dotted #ccc; border-width:0 1px 1px; padding:20px 0 15px 0; } #comments h4 { margin:0 0 10px; padding:0 14px 2px 29px; border-bottom:1px dotted #ccc; font-size:120%; line-height:1.4em; color:#333; } #comments-block { margin:0 15px 0 9px; } .comment-data { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 2px .3em; margin:.5em 0; padding:0 0 0 20px; color:#666; } .comment-poster { font-weight:bold; } .comment-body { margin:0 0 1.25em; padding:0 0 0 20px; } .comment-body p { margin:0 0 .5em; } .comment-timestamp { margin:0 0 .5em; padding:0 0 .75em 20px; color:#666; } .comment-timestamp a:link { color:#666; } .deleted-comment { font-style:italic; color:gray; } .paging-control-container { float: right; margin: 0px 6px 0px 0px; font-size: 80%; } .unneeded-paging-control { visibility: hidden; } /* Profile ----------------------------------------------- */ @media all { #profile-container { background:#cdc url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_prof_bot.gif") no-repeat left bottom; margin:0 0 15px; padding:0 0 10px; color:#345; } #profile-container h2 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_prof_top.gif") no-repeat left top; padding:10px 15px .2em; margin:0; border-width:0; font-size:115%; line-height:1.5em; color:#234; } } @media handheld { #profile-container { background:#cdc; } #profile-container h2 { background:none; } } .profile-datablock { margin:0 15px .5em; border-top:1px dotted #aba; padding-top:8px; } .profile-img {display:inline;} .profile-img img { float:left; margin:0 10px 5px 0; border:4px solid #fff; } .profile-data strong { display:block; } #profile-container p { margin:0 15px .5em; } #profile-container .profile-textblock { clear:left; } #profile-container a { color:#258; } .profile-link a { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_profile.gif") no-repeat 0 .1em; padding-left:15px; font-weight:bold; } ul.profile-datablock { list-style-type:none; } /* Sidebar Boxes ----------------------------------------------- */ @media all { .box { background:#fff url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_side_top.gif") no-repeat left top; margin:0 0 15px; padding:10px 0 0; color:#666; } .box2 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_side_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 13px 8px; } } @media handheld { .box { background:#fff; } .box2 { background:none; } } .sidebar-title { margin:0; padding:0 0 .2em; border-bottom:1px dotted #9b9; font-size:115%; line-height:1.5em; color:#333; } .box ul { margin:.5em 0 1.25em; padding:0 0px; list-style:none; } .box ul li { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_arrow_sm.gif") no-repeat 2px .25em; margin:0; padding:0 0 3px 16px; margin-bottom:3px; border-bottom:1px dotted #eee; line-height:1.4em; } .box p { margin:0 0 .6em; } /* Footer ----------------------------------------------- */ #footer { clear:both; margin:0; padding:15px 0 0; } @media all { #footer div { background:#456 url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_top.gif") no-repeat left top; padding:8px 0 0; color:#fff; } #footer div div { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 15px 8px; } } @media handheld { #footer div { background:#456; } #footer div div { background:none; } } #footer hr {display:none;} #footer p {margin:0;} #footer a {color:#fff;} /* Feeds ----------------------------------------------- */ #blogfeeds { } #postfeeds { padding:0 15px 0; }

4 mars 2011

Eftersom barn ofta pratar tvärtomspråk och försöker förvilla en... måste det betyda att jag är SMAL!!

Barn är luriga! Och de är det medvetet också!

Hela mina dagar och hela mitt dygn är upptaget med de här små luriga varelserna. Särskilt luriga och hormonstinna är de här 6 åringarna. Och just den här åldersgruppen har jag förmånen att träffa på arbetet, inte mindre än 27 stycken och snart blir de 30 stycken. Att jag dessutom har en hemma också gör ju att jag än bättre vet hur beteendet kan skifta beroende på om man är på hemmaplan eller bortaplan... från kolugn och förhandlingsbar till rabiat galen och icke förhandlingsbar.

Ständigt är det någon som "gjort något" eller någon som "sagt något" och konstant låter det "jag har inte gjort något" eller "jag vet inte" eller "jag har ingen aniiing". För allt handlar ju faktiskt om MIG SJÄLV. De är så där egocentriska som man själv ibland skulle vilja vara, men inte har samvete till. Dra nödlögner gör de också utan att skämmas, går det så går det liksom. Den egenskapen skulle jag vilja få mer av, för ärligheten skapar i många lägen situationer när man offrar sig... ja, ni vet.

Incidenter och roliga samtalämnen hör till vardagen, men de sista två veckorna har jag två favoriter...

Förra veckan hade vi en sådan här superhärlig nödlögn här hemma. En nyfylld sjuåring var och gästade Matilda. När ta-mig-om du-kan-lekarna började ta över här inne kände jag att de behövde styras upp;

- (Jag) Ok, nu är det dags att gå ut en runda.
- (Matilda) Nee, måste vi, vi kommer ha dööötråkigt ute. Vi looovar att inte springa inne.
- (Jag) Jag känner att ni behöver gå ut en runda och det är bra att komma ut nu för sen blir det mörkt.
- (Kompis) Ja, men jag har nog ingen halskrage med mig...
- (Jag) Men du använder ju ändå inte den på skolan så jag tror du klarar dig utan den nu också...
- (Kompis) Vet du om det?
- (Jag) Japp, UT!!



På jobbet i veckan:

- (Barn) Fröken, har du en bebis i magen?
- (Jag) Nix! Tycker du att jag är tjock?
- (Barn) Ja, alltså det är du! Du har nog ätit för mycket skräpmat. Du vet pizza, mac donald och så. Det är inte bra att äta sånt vet du.
- (Jag) Nja, det vet jag väl inte...
- (Barn) Jo, du får nog sluta upp med den där skräpmaten, annars kommer du bli ännu tjockare. Så gör nu som jag säger och ät en banan istället.



Etiketter: ,

4 kommentarer:

Klockan 4 mars 2011 kl. 22:38 , Anonymous Sandra K sa...

Kan nog ana mig till vilken den där nyfyllda sjuåringen skulle kunna vara..=) Man kan ju all försöka liksom..

 
Klockan 5 mars 2011 kl. 20:10 , Blogger Fru N. sa...

Eftersom jag har tystnadsprikt gentemot barnen på jobbet kunde jag ju inte hänga ut sjuåringen heller :o).

Men hans förvånade min var helt fantastisk!!

 
Klockan 6 mars 2011 kl. 16:18 , Blogger Lina sa...

Barn är väl för härliga ibland ;-)
Jobbar du i en förskoleklass eller på en förskola?

 
Klockan 6 mars 2011 kl. 18:47 , Blogger Fru N. sa...

Lina - Jag jobbar på förskola i en grupp där vi endast har -05:or. Eftersom vi enbart har fem- sexåringar har vi dem bara ett år innan de flyttar upp till förskoleklass.

 

Skicka en kommentar

Om du vill lämna ett litet avtryck som visar att du hälsat på hos mig blir jag väldigt glad! ♥♥♥

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida