This page has found a new home

Vad är det för fel på Sveriges utbildningssystem och lönesättning?

Blogger 301 Redirect Plugin margin:0; padding:20px 10px; text-align:center; font:x-small/1.5em "Trebuchet MS",Verdana,Arial,Sans-serif; color:#333; font-size/* */:/**/small; font-size: /**/small; } /* Page Structure ----------------------------------------------- */ /* The images which help create rounded corners depend on the following widths and measurements. If you want to change these measurements, the images will also need to change. */ @media all { #content { width:740px; margin:0 auto; text-align:left; } #main { width:485px; float:left; background:#fff url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_main_bot.gif") no-repeat left bottom; margin:15px 0 0; padding:0 0 10px; color:#000; font-size:97%; line-height:1.5em; } #main2 { float:left; width:100%; background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_main_top.gif") no-repeat left top; padding:10px 0 0; } #main3 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/rails_main.gif") repeat-y; padding:0; } #sidebar { width:240px; float:right; margin:15px 0 0; font-size:97%; line-height:1.5em; } } @media handheld { #content { width:90%; } #main { width:100%; float:none; background:#fff; } #main2 { float:none; background:none; } #main3 { background:none; padding:0; } #sidebar { width:100%; float:none; } } /* Links ----------------------------------------------- */ a:link { color:#258; } a:visited { color:#666; } a:hover { color:#c63; } a img { border-width:0; } /* Blog Header ----------------------------------------------- */ @media all { #header { background:#456 url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_top.gif") no-repeat left top; margin:0 0 0; padding:8px 0 0; color:#fff; } #header div { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 15px 8px; } } @media handheld { #header { background:#456; } #header div { background:none; } } #blog-title { margin:0; padding:10px 30px 5px; font-size:200%; line-height:1.2em; } #blog-title a { text-decoration:none; color:#fff; } #description { margin:0; padding:5px 30px 10px; font-size:94%; line-height:1.5em; } /* Posts ----------------------------------------------- */ .date-header { margin:0 28px 0 43px; font-size:85%; line-height:2em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.2em; color:#357; } .post { margin:.3em 0 25px; padding:0 13px; border:1px dotted #bbb; border-width:1px 0; } .post-title { margin:0; font-size:135%; line-height:1.5em; background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_arrow.gif") no-repeat 10px .5em; display:block; border:1px dotted #bbb; border-width:0 1px 1px; padding:2px 14px 2px 29px; color:#333; } a.title-link, .post-title strong { text-decoration:none; display:block; } a.title-link:hover { background-color:#ded; color:#000; } .post-body { border:1px dotted #bbb; border-width:0 1px 1px; border-bottom-color:#fff; padding:10px 14px 1px 29px; } html>body .post-body { border-bottom-width:0; } .post p { margin:0 0 .75em; } p.post-footer { background:#ded; margin:0; padding:2px 14px 2px 29px; border:1px dotted #bbb; border-width:1px; border-bottom:1px solid #eee; font-size:100%; line-height:1.5em; color:#666; text-align:right; } html>body p.post-footer { border-bottom-color:transparent; } p.post-footer em { display:block; float:left; text-align:left; font-style:normal; } a.comment-link { /* IE5.0/Win doesn't apply padding to inline elements, so we hide these two declarations from it */ background/* */:/**/url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 0 45%; padding-left:14px; } html>body a.comment-link { /* Respecified, for IE5/Mac's benefit */ background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 0 45%; padding-left:14px; } .post img { margin:0 0 5px 0; padding:4px; border:1px solid #ccc; } blockquote { margin:.75em 0; border:1px dotted #ccc; border-width:1px 0; padding:5px 15px; color:#666; } .post blockquote p { margin:.5em 0; } /* Comments ----------------------------------------------- */ #comments { margin:-25px 13px 0; border:1px dotted #ccc; border-width:0 1px 1px; padding:20px 0 15px 0; } #comments h4 { margin:0 0 10px; padding:0 14px 2px 29px; border-bottom:1px dotted #ccc; font-size:120%; line-height:1.4em; color:#333; } #comments-block { margin:0 15px 0 9px; } .comment-data { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 2px .3em; margin:.5em 0; padding:0 0 0 20px; color:#666; } .comment-poster { font-weight:bold; } .comment-body { margin:0 0 1.25em; padding:0 0 0 20px; } .comment-body p { margin:0 0 .5em; } .comment-timestamp { margin:0 0 .5em; padding:0 0 .75em 20px; color:#666; } .comment-timestamp a:link { color:#666; } .deleted-comment { font-style:italic; color:gray; } .paging-control-container { float: right; margin: 0px 6px 0px 0px; font-size: 80%; } .unneeded-paging-control { visibility: hidden; } /* Profile ----------------------------------------------- */ @media all { #profile-container { background:#cdc url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_prof_bot.gif") no-repeat left bottom; margin:0 0 15px; padding:0 0 10px; color:#345; } #profile-container h2 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_prof_top.gif") no-repeat left top; padding:10px 15px .2em; margin:0; border-width:0; font-size:115%; line-height:1.5em; color:#234; } } @media handheld { #profile-container { background:#cdc; } #profile-container h2 { background:none; } } .profile-datablock { margin:0 15px .5em; border-top:1px dotted #aba; padding-top:8px; } .profile-img {display:inline;} .profile-img img { float:left; margin:0 10px 5px 0; border:4px solid #fff; } .profile-data strong { display:block; } #profile-container p { margin:0 15px .5em; } #profile-container .profile-textblock { clear:left; } #profile-container a { color:#258; } .profile-link a { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_profile.gif") no-repeat 0 .1em; padding-left:15px; font-weight:bold; } ul.profile-datablock { list-style-type:none; } /* Sidebar Boxes ----------------------------------------------- */ @media all { .box { background:#fff url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_side_top.gif") no-repeat left top; margin:0 0 15px; padding:10px 0 0; color:#666; } .box2 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_side_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 13px 8px; } } @media handheld { .box { background:#fff; } .box2 { background:none; } } .sidebar-title { margin:0; padding:0 0 .2em; border-bottom:1px dotted #9b9; font-size:115%; line-height:1.5em; color:#333; } .box ul { margin:.5em 0 1.25em; padding:0 0px; list-style:none; } .box ul li { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_arrow_sm.gif") no-repeat 2px .25em; margin:0; padding:0 0 3px 16px; margin-bottom:3px; border-bottom:1px dotted #eee; line-height:1.4em; } .box p { margin:0 0 .6em; } /* Footer ----------------------------------------------- */ #footer { clear:both; margin:0; padding:15px 0 0; } @media all { #footer div { background:#456 url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_top.gif") no-repeat left top; padding:8px 0 0; color:#fff; } #footer div div { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 15px 8px; } } @media handheld { #footer div { background:#456; } #footer div div { background:none; } } #footer hr {display:none;} #footer p {margin:0;} #footer a {color:#fff;} /* Feeds ----------------------------------------------- */ #blogfeeds { } #postfeeds { padding:0 15px 0; }

2 augusti 2011

Vad är det för fel på Sveriges utbildningssystem och lönesättning?

Jag ber om ursäkt på förhand för säkert finns det någon som tycker att jag flippar fullständigt... Men så här tio dagar från semesters slut är ångersten på topp! (Ja, jag är medveten om att jag har nästan halva semestern kvar. Men tio dagar är ynkligt lite när man nästan nyss avslutat 19 månaders föräldraledighet... Och som grädde på moset har vi idag sammanställt makens och mitt schema för att kunna göra schema till förskola och fritids. Ångerst ding, ding dong!!! Jag hoppas att Matilda och Elis kan hänga med kompis hem någon gång ibland för det här jobb-förskola-skola livet är bara för eländigt!!) Önskan om att tjäna mer och jobba mindre finns även den och tänk om det faktiskt hade varit ekonomiskt lönsamt att studera på högskola i fyra år... I dagsläget tjänar jag lika mycket som jag gjorde i mitt tidigare yrke, där det inte krävdes en enda högskolepoäng.... Det suger faktiskt!

MEN!!...
Om jag nu ska komma till det jag egentligen ville gnälla om...

Igår måndag besökte jag vår kära läkarstation. Dels för att Elis har märkliga utslag över hela kroppen som blossar och har vita fläckar i sig, dels för att min Borrelia vägrar släppa greppet om mig.  Väl där träffar vi en supertrevlig svensk distriktsköterska som bedömmer att vi båda får träffa läkare direkt. Elis får träffa läkaren för att han har väldigt märkliga utslag som mannen sällan sett på barn förr. Denna gång ska vi få träffa en norsk läkare.

Jag kan tacka min Borrelia för att jag nu mera skapat bekantskap med så gott som varje staffettläkare på Samariten. Igår fick vi träffa en norrman, sist var det en från irak, innan dess en dansk, tidigare en polska och dess förrinnan ytterligare en dansk. Inget fel på dem alls!! Inte alls! Supertrevliga, omtänksamma, och kunniga. Men varför inga svenska läkare??

De svenska högskolorna och universiteten pumpar ut sjuksköterskor och lärare... Under många år erbjöd man dessutom så många platser till de här utbildningsprogrammen att man kunde bli antagen med snudd på "dåliga" betyg. Som säkert de flesta vet är varken lärare eller sjuksköterskor särskilt högavlönade! Och varför skulle man högavlöna dess grupper. Slutar en individ är den lätt att ersätta med en annan...Men läkarprogrammen, där finns det fåtal platser och så krävs toppbetyg. Ursprungligen antar jag att detta bottnar sig i konkurrenskraften där man ville utbilda ett fåtal läkare för att kunna pressa upp lönerna. När det dessutom är sådan läkarbrist så att det inte går att hitta några svenska läkare till läkarstationerna!! De som utbildar sig till läkare verkar i mina ögon speciallisera sig och" ta ett steg till"...

Och nej, jag är varken rasist eller nationalist eller något annat. För kära landstinget får gärna validera utländska utbildningar och språkutbilda svenskar som ursprungligen kommer från ett annat land. Kanonbra om de gör! Det blir ju liksom både hackat och malet på en gång om de hittar en redan utbildad person som flyttat hit och behöver ett arbete... Men nej, istället HYR man in läkare från andra länder. De kommer hit och jobbar några månader för att tjäna "lite gooa pengar" och sedan åker de hem igen. Det är ju inte klokt!! Varför utökar man inte utbildningsplatserna så att den svenska läkarkåren kan växa?? Istället pumpar landstinget ut pengar till läkare som vill tjäna sig en hacka på att arbeta utomlands. Och när norska läkare tjänar på att arbeta i Sverige!! Då har det väl tusan gått långt!!

Och jag kan inte låta bli att uppröras! Varför gör landsting/regering/fackförbund inget åt saken!?!


  1. Vad beträffar Elis så hade han fått en reaktion av något. Norska barn brukar få sådana utslag av någon växt de kan röra på stranden. Eftersom jag inte förstod läkarens norska så bra kommer jag inte ihåg vad växten hette... och eftersom vi inte varit i Norge och distriktsköterskan sällan sett sådana här märkliga utslag undrar jag fortfarande vad det är han reagerar på. 
  2. Den äldre damen jag mötte i korridoren bad mig lyssna på hennes danska läkare och förklara för henne vad denne försökte säga henne. Hon hörde illa och var inte så bra på danska. Tyvärr kunde jag inte hjälpa henne eftersom jag var tvungen att jaga en springande son... Men den söta lab-tjejen kom väl till pass. 

Etiketter: ,

5 kommentarer:

Klockan 3 augusti 2011 kl. 21:15 , Anonymous Lisa sa...

Jag kan inte annat än å hålla med, både om jobbångesten(å då ska jag vara hemma i flera månader till!) å det här med samaritens läkare.
Tragiskt är vad det är!
Å du jag tar mer än gärna med mej ett gäng extra Nejbo-barn hem från dagis sen i höst, på allvar. :)

 
Klockan 4 augusti 2011 kl. 01:02 , Blogger Fru N. sa...

Det är skit Lisa! Ändå älskar jag mitt yrke och arbetsplats och jag vet att jag behöver mer stimulans än att gå hemma i längden. Men jag tycker ju om att vara med mina barn :o).

Sedan grämer de långa dagarna mig. Vi jobbar ju båda mån-fre och dagtid så det blir många timmar på förskolan. Och hade jag jobbat shift och helg hade jag grämt mig för det. Du vet... Aldrig nöjd ;o). Ska försöka se att vi ändå fick ihop ett hyffsat schema där barnen slipper sammanslagningarna morgon och kväll samt att de två ggr i veckan kommer att lämnas vid 08.00 och två ggr i veckan hämtas 14.30.

Och som sagt... Kompislek är ju väldigt välkommet ;o)...

 
Klockan 5 augusti 2011 kl. 10:51 , Blogger Livet som spanare sa...

Jag har med jättegärna extrabarn här om eftermiddagarna!! Hoppas på att jag inte behöver plugga låånga dagar alla dagar i veckan..
Å ang läkare så finns det ju också duktiga svenska tjejer och killar som inte kommer in på läkarutbildningen här i landet utan väljer att plugga utomlands. Min svägerska gör ju de. Det tråkiga är att hennes svenska vänner som pluggat i Polen och nu i våras va färdiga läkare inte fick jobb i Sverige :0 Konstigt kan man tycka när landstinget istället tar in hyrläkare från andra länder..

 
Klockan 5 augusti 2011 kl. 17:01 , Blogger Fru N. sa...

Anna - Djungeltelegrafen trummade att du skulle plugga :o)! Vad skoj! Blir det på heltid/deltid? Jobba samtidigt? Är ni hemma något nästa vecka? I så fall kanske vi kunde ta en fika en dag?

Ja, hela det här läkarsystemet är helt galet!! Förstår det inte alls måste jag säga. Att det sedan är en av de allra viktigaste yrkesgrupperna i landet gör saken än mer oförklarlig...

 
Klockan 6 augusti 2011 kl. 17:00 , Blogger Livet som spanare sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

 

Skicka en kommentar

Om du vill lämna ett litet avtryck som visar att du hälsat på hos mig blir jag väldigt glad! ♥♥♥

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida