This page has found a new home

Om jag var 12 år hade detta varit en omvänd busringning á la 2011...

Blogger 301 Redirect Plugin margin:0; padding:20px 10px; text-align:center; font:x-small/1.5em "Trebuchet MS",Verdana,Arial,Sans-serif; color:#333; font-size/* */:/**/small; font-size: /**/small; } /* Page Structure ----------------------------------------------- */ /* The images which help create rounded corners depend on the following widths and measurements. If you want to change these measurements, the images will also need to change. */ @media all { #content { width:740px; margin:0 auto; text-align:left; } #main { width:485px; float:left; background:#fff url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_main_bot.gif") no-repeat left bottom; margin:15px 0 0; padding:0 0 10px; color:#000; font-size:97%; line-height:1.5em; } #main2 { float:left; width:100%; background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_main_top.gif") no-repeat left top; padding:10px 0 0; } #main3 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/rails_main.gif") repeat-y; padding:0; } #sidebar { width:240px; float:right; margin:15px 0 0; font-size:97%; line-height:1.5em; } } @media handheld { #content { width:90%; } #main { width:100%; float:none; background:#fff; } #main2 { float:none; background:none; } #main3 { background:none; padding:0; } #sidebar { width:100%; float:none; } } /* Links ----------------------------------------------- */ a:link { color:#258; } a:visited { color:#666; } a:hover { color:#c63; } a img { border-width:0; } /* Blog Header ----------------------------------------------- */ @media all { #header { background:#456 url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_top.gif") no-repeat left top; margin:0 0 0; padding:8px 0 0; color:#fff; } #header div { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 15px 8px; } } @media handheld { #header { background:#456; } #header div { background:none; } } #blog-title { margin:0; padding:10px 30px 5px; font-size:200%; line-height:1.2em; } #blog-title a { text-decoration:none; color:#fff; } #description { margin:0; padding:5px 30px 10px; font-size:94%; line-height:1.5em; } /* Posts ----------------------------------------------- */ .date-header { margin:0 28px 0 43px; font-size:85%; line-height:2em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.2em; color:#357; } .post { margin:.3em 0 25px; padding:0 13px; border:1px dotted #bbb; border-width:1px 0; } .post-title { margin:0; font-size:135%; line-height:1.5em; background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_arrow.gif") no-repeat 10px .5em; display:block; border:1px dotted #bbb; border-width:0 1px 1px; padding:2px 14px 2px 29px; color:#333; } a.title-link, .post-title strong { text-decoration:none; display:block; } a.title-link:hover { background-color:#ded; color:#000; } .post-body { border:1px dotted #bbb; border-width:0 1px 1px; border-bottom-color:#fff; padding:10px 14px 1px 29px; } html>body .post-body { border-bottom-width:0; } .post p { margin:0 0 .75em; } p.post-footer { background:#ded; margin:0; padding:2px 14px 2px 29px; border:1px dotted #bbb; border-width:1px; border-bottom:1px solid #eee; font-size:100%; line-height:1.5em; color:#666; text-align:right; } html>body p.post-footer { border-bottom-color:transparent; } p.post-footer em { display:block; float:left; text-align:left; font-style:normal; } a.comment-link { /* IE5.0/Win doesn't apply padding to inline elements, so we hide these two declarations from it */ background/* */:/**/url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 0 45%; padding-left:14px; } html>body a.comment-link { /* Respecified, for IE5/Mac's benefit */ background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 0 45%; padding-left:14px; } .post img { margin:0 0 5px 0; padding:4px; border:1px solid #ccc; } blockquote { margin:.75em 0; border:1px dotted #ccc; border-width:1px 0; padding:5px 15px; color:#666; } .post blockquote p { margin:.5em 0; } /* Comments ----------------------------------------------- */ #comments { margin:-25px 13px 0; border:1px dotted #ccc; border-width:0 1px 1px; padding:20px 0 15px 0; } #comments h4 { margin:0 0 10px; padding:0 14px 2px 29px; border-bottom:1px dotted #ccc; font-size:120%; line-height:1.4em; color:#333; } #comments-block { margin:0 15px 0 9px; } .comment-data { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 2px .3em; margin:.5em 0; padding:0 0 0 20px; color:#666; } .comment-poster { font-weight:bold; } .comment-body { margin:0 0 1.25em; padding:0 0 0 20px; } .comment-body p { margin:0 0 .5em; } .comment-timestamp { margin:0 0 .5em; padding:0 0 .75em 20px; color:#666; } .comment-timestamp a:link { color:#666; } .deleted-comment { font-style:italic; color:gray; } .paging-control-container { float: right; margin: 0px 6px 0px 0px; font-size: 80%; } .unneeded-paging-control { visibility: hidden; } /* Profile ----------------------------------------------- */ @media all { #profile-container { background:#cdc url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_prof_bot.gif") no-repeat left bottom; margin:0 0 15px; padding:0 0 10px; color:#345; } #profile-container h2 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_prof_top.gif") no-repeat left top; padding:10px 15px .2em; margin:0; border-width:0; font-size:115%; line-height:1.5em; color:#234; } } @media handheld { #profile-container { background:#cdc; } #profile-container h2 { background:none; } } .profile-datablock { margin:0 15px .5em; border-top:1px dotted #aba; padding-top:8px; } .profile-img {display:inline;} .profile-img img { float:left; margin:0 10px 5px 0; border:4px solid #fff; } .profile-data strong { display:block; } #profile-container p { margin:0 15px .5em; } #profile-container .profile-textblock { clear:left; } #profile-container a { color:#258; } .profile-link a { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_profile.gif") no-repeat 0 .1em; padding-left:15px; font-weight:bold; } ul.profile-datablock { list-style-type:none; } /* Sidebar Boxes ----------------------------------------------- */ @media all { .box { background:#fff url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_side_top.gif") no-repeat left top; margin:0 0 15px; padding:10px 0 0; color:#666; } .box2 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_side_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 13px 8px; } } @media handheld { .box { background:#fff; } .box2 { background:none; } } .sidebar-title { margin:0; padding:0 0 .2em; border-bottom:1px dotted #9b9; font-size:115%; line-height:1.5em; color:#333; } .box ul { margin:.5em 0 1.25em; padding:0 0px; list-style:none; } .box ul li { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_arrow_sm.gif") no-repeat 2px .25em; margin:0; padding:0 0 3px 16px; margin-bottom:3px; border-bottom:1px dotted #eee; line-height:1.4em; } .box p { margin:0 0 .6em; } /* Footer ----------------------------------------------- */ #footer { clear:both; margin:0; padding:15px 0 0; } @media all { #footer div { background:#456 url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_top.gif") no-repeat left top; padding:8px 0 0; color:#fff; } #footer div div { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 15px 8px; } } @media handheld { #footer div { background:#456; } #footer div div { background:none; } } #footer hr {display:none;} #footer p {margin:0;} #footer a {color:#fff;} /* Feeds ----------------------------------------------- */ #blogfeeds { } #postfeeds { padding:0 15px 0; }

14 december 2011

Om jag var 12 år hade detta varit en omvänd busringning á la 2011...

Att sälja en gammal bil är bland det mest spännande man kan vara med om! Har ni inte provat så råder jag er till  detta. Det bjuder garanterat till skratt... och minnen i många år framöver! Och har ni ingen bil ni vill sälja skulle man kunna lägga in en fejkad blocketannons enbart för att få skratta lite -dagens motsvarighet till 80-talets busringning :o).

I eftermiddag la jag ut vår lilla röda Passat på Blocket. Många har ringt sedan dess och hittills har alla brutit mer eller mindre på någon icke svenskt språk.

  • En man som ringde kunde inte ens svenska... eller engelska. Och jag kan definitivt inga andra språk... Tack och lov "råkade" jag komma åt en knapp på telefonen så att samtalet bröts. 
  • En man skickade ett sms tio minuter efter att annonsen kom ut. I det bad han mig skicka ett mail till honom om bilen fortfarande fanns kvar. 
  • Sedan ringde en man till. Han och jag pratade 2 minuter om bilen... Sedan pratade vi ytterligare 17 minuter om den eventuella buss- och tågförbindelsen mellan Kalmar och min by. Han önskar att jag ska visa honom bilen inne på tågstationen under morgondagen. 
  • Jag har också pratat med en bajsande man. Eller ja, han befann sig på en ekande toalett i alla fall och så spolade han två gånger i toaletten. Efter att han frågat om registreringsnumret ca 10 ggr (vi hade vissa bekymmer med att få till det...) så sa han att han kommer klockan två i morgon och köper bilen. Om någon annan ringer ska jag säga att bilen är såld... har jag lovat. Men eftersom jag höll fingrarna korsade när jag svarade "ja" gills det inte... Jag sa att han var välkommen och samtidigt funderade jag på hur det skulle fungera att säga min adress samt att förklara vägen. Tack och lov sa vi "hejdå" utan att avhandla var jag bor... Så antingen tar han kanske reda på det via hitta.se eller så ses vi inte i morgon. 
  • Sedan har vi Jimmy som mailar och är djupt oroad över kamremmen. Det är viktigt att den byts regelbundet nämligen!! Att det finns andra direkta fel på bilen som jag beskriver i annonsen verkar inte betyda någon större roll för honom. 
  • Just nu pratar maken med en man som han har coachat. Han ringde nog mest för att det var så fascinerande att han hade kände igen bilen på blocket. Sedan blev han lite intresserad eftersom bilen hade bra bagage och dragkrok. 
Denna ganska grå VAB-onsdag blev ganska underhållande ändå...

Som avslutning tänker jag bjuda er på ett samtal jag fick 2005 när vi skulle sälja vår gamla "Royal blå" VW Jetta. Ganska rostig och med vissa startsvårigheter. Jag klipper in samtalet från min gamla nerlagda blogg :o). 

- (irakier) Hej, jag ringer på din bil...
- (jag) Hej.
- (irakier) Jag ser den här på bilden. Den är blå står det... Men är den mycket blå? Om man ser bilen i förbifarten... ser den kanske svart ut då?
- (jag) Nja, det vet jag inte. Den är ju blå, metallic. 
- (irakier) Åhh, synd! Men om man tittar snabbt på den då?
- (jag) Tja, det vet jag inte. Den är blå. Royalblue står det i registreringsbeviset...
- (irakier) Hm, inte bra... Vad är det för färg på instrumentpanelen då?
- (jag) Ehh, instrumentpanelen är svart....?
- (irakier) Ja, ja... Men det som lyser. Siffrorna och mätarna...
- (jag) Ja, jag är lite osäker. Det lyser nog vitt. 
- (irakier) Vitt? Inte bra. Det lyser inte rött??
- (jag) Nej, det tror jag inte. Det är nog vitt vill jag minnas. 
- (irakier) Ajaj, aj. Inte bra. Rött är finare. 
- (jag) Jaja...ja, jag har nog inte tänkt så mycket på det. 
- (irakier) *hoppfull* Hm, om man tittar snabbt på bilen då. Ser det kanske ut som en BMW då?
- (jag) Eh? Det vet jag inte. Det är ju en Volkswagen... 
- (irakier) Ja, jo det vet jag att det är. Men jag tänkte om man tar bort VW-märket bak? Kan man kanske tro att det är en BMW då?
- (jag) Ehh... Jag vet inte. Du ser ju bilen på bilden så det får du avgöra. Du kanske kan komma ut och titta på bilen...?

Rost och övrigt på bilen avhandlade vi aldrig under samtalet. 

roligt samtal, roliga samtal, jetta, passat, sälja bil
Vår gamla Jetta. Men titta bara snabbt på den!

Etiketter:

5 kommentarer:

Klockan 14 december 2011 kl. 17:48 , Anonymous Katarina sa...

Åhh herregud!!!
Jag hade fått småpanik.
Tur att du kan skratta åt eländet haha

 
Klockan 14 december 2011 kl. 19:26 , Blogger Livet som spanare sa...

Haha! Vilken spännande dag du haft!! Den där med tågstationen har dom försökt med oss också när vi sålt nåt på blocket.. Herregud! folk e inte kloka!
Lycka till med försäljningen!!

 
Klockan 14 december 2011 kl. 19:56 , Anonymous Fröken M sa...

hahaha !! Men herregud vilka knäppisar det finns :)
Klicka på ordet knäckebröd ( det rosa ) så kommer du till receptet. Dock blir det lite olika från gång till gång beroende på vilka frön som finns hemma ( men jag brukar blanda alla möjliga i lösvikten/muslihyllan i butiken )
Lycka till !!

 
Klockan 15 december 2011 kl. 09:25 , Anonymous Emma - Mamma till Viggo & Melker. sa...

Sv: Tack för din kommentar :)

Har kikat igenom dina planscher, så otroligt duktig du är :D Hur fina som helst!

 
Klockan 15 december 2011 kl. 09:31 , Blogger Västgötskan sa...

Ha ha! Känner (delvis) igen detta. Vi sålde en av våra bilar nyligen via blocket. (Men jag skrev sambon mobilnr. He he!)
Som "tur är" köptes den av en bilfirma och inte en privatperson i slutändan, men visst ringer, sms:ar och mailar det en massa skumt folk! :-O

Den sista konversationen var ju skitrolig! Du skulle sagt till honom att ett BMW-märke följe med och att det SJÄLVKLART såg ut som en BMW 520... ;-D

 

Skicka en kommentar

Om du vill lämna ett litet avtryck som visar att du hälsat på hos mig blir jag väldigt glad! ♥♥♥

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida